R&B 5: Blues Lee

Als afsluiter en volgens mij ook de meest performed is deze Blues Lee band, mijn haar der voor af als je me niet zou beamen….
Enkele bloggers hadden graag wat technische kantjes van deze opnames gewenst, wel de werkelijkheid zit zo:
– dat dit mijn allereerste indoor concertshoot was.
– raar, maar waar, met de haarscherpe lens Nikon 105mm/f2.8 macro !! en enkelen met de 50mm/f1.8, medefotograaf werkte met 70-200mm f2.8 met evenredige resultaten.
– iso 400 (hoger geeft te veel ruis met mijn D80).
– nooit geflits (ps geeft enkel goede resultaten op de 2de sluitertijd) = tip van mijn medefotograaf.
– steeds in “S” (of “Tv”) voorkeur stand op 1/80 tot 1/125 sec (afhankelijk van licht en band), het diafragma stond dus op auto, wat meestal op f2.8 neerkwam, en waardoor de foto’s wat onderbelicht zijn, hetgeen naar mijn smaak een must is om de sfeer en de werkelijke verlichting weer te geven.
– nooit op full auto, omdat dan de foto’s steeds overbelicht zijn, en de sluitertijden te lang duren (1/5 tot 1/20 sec) = ramp in belichting (te vlak en te flets en te veel bewegingsonscherpte).
– deels op statief, deels uit de vaste hand. AF scherpstelling spotmeting, soms met manuele correcties
– flexibele opstelling, alsook soepele afspraken met collega’s fotografen en bands, en lichaam en geest voldoende versterkt door de plaatselijke biermerken (mijn zuiperskaart bevestigend).

sized_klm-20081115-1611

sized_klm-20081115-1635

sized_klm-20081115-1629

sized_klm-20081115-1665

sized_klm-20081115-1678

sized_klm-20081115-1701

sized_klm-20081115-1646

7 thoughts on “R&B 5: Blues Lee

  1. Leuk dat je de technische info geeft.
    Het staat natuurlijk als een paal boven water dat we met de moderne digitale camera’s dergelijke evenementen gemakkelijker kunnen fotograferen dan in het analoge tijdperk.
    Op technisch gebied kan je dus als fotograaf bijna niet meer scoren.
    Maar op gebied van compositie, standpuntkeuze, tijdstip, enz…des te meer!! En daarin heb je volgens mij toch echt wel het maximum uit gehaald. Een pure klassereeks was dit!
    En vandaag met weer bijzonder sterke afsluiters!
    Petje af voor de hele reeks van de afgelopen dagen!!

    @Koen : Bedankt voor de comments; compo-en licht-beheer maken voor mij de foto.

  2. Welk haar der af?😉
    Met geflits zou je inderdaad deze effecten teniet gedaan hebben, je zou ze gewoonweg weggefltist hebben. Het is een kwaliteitsvolle reeks geworden!

    @Martje: Knipoogje,… en de bands houden niet zo van al dat geflits.

  3. Ja, erg originele composities en (licht)effecten!

    Kris, werk zelf blijkbaar weer even iets anders: kies altijd vooraf mijn diafragma waarbij ik – gezien de “onstuimige” bewegingen van de artiesten – een zo hoog mogelijke sluitersnelheid bekom.
    Hoe lichtsterker de lens hoe meer mogelijkheden is dan vanzelfsprekend… De beste resultaten (in donkere lichtomstandigheden) bereik ik dan ook met m’n simpele 50mm 1.8
    Statief, zeg je? Lijkt me weinig zinvol… Kan jij je toestel wel immobiliseren, die muzikanten doen dat zekers NIET…

    @ErikO : Als ik diafragma-voorkeur op min f2.8 zet dan kom ik op tijden slower than 1/20sec : totaal onscherp en te bleek. Ook volgens Dirk Sevenants zou dit een cruciale fout zijn bij dit soort van fotografie !! Als je de camera op sluitertijd voorkeur op 1/125 sec zet, kiest hij automatisch volle opening diafragma en evenredig meer donkere beelden, die beter te verwerken zijn (RAW-beelden in Lightroom). Maar … ieder zijn methoden om makkelijk te werken.

  4. Prachtige afsluitende reeks !
    Leuke weetjes zijn altijd welkom.
    Maar wat koen zegt is ook mijn mening over deze foto’s.
    Klasse Kris !
    Gr.
    P-TER

  5. Sfeervolle beelden, stuk voor stuk de moeite. Mijn persoonlijke favoriet is die met die twee kale koppen. Misschien niet echt een R&B-foto, maar wel leuk.

Geef een reactie

